Ce sunt carbohidrații

0
1326
Sursă de carbohidrați complecși și simpli.
Sursă de carbohidrați complecși și simpli.

Ce sunt carbohidrații?

Carbohidrații. Simpli sau complecși, răi sau buni.

Am tot auzit diverse păreri despre carbohidrați și rolul acestora. Foarte mulți nutriționiști își împart părerile cu privire la calitatea și rolul pe care aceștia îl au în organism. Toata lumea vorbește despre războiul dintre carbohidrații răi și cei buni. Până la urmă, care este faza cu carbohidrații?

Carbohidrații sunt nutrienți care se găsesc, aproape exclusiv, în plante. Am spus aproape exclusiv pentru că, spre exemplu, produsele lactate conțin carbohidrați simpli (lactoza), spre deosebire de carne și ouă care nu conțin carbohidrați de nici un fel. Aceștia sunt fie simpli, datorită mărimii lor moleculare mici și a faptului că sunt digerați și absorbiți în sânge foarte repede, fie complecși, aceștia fiind alcătuiți din rețele de polimeri și lanțuri moleculare de amino-acizi, cum ar fi fibrele, care nu sunt digerate sau absorbite.

Carbohidrații simpli sunt împărțiți în monozaharide (glucoza, fructoza, galactoza, etc.), dizaharide, care sunt alcătuite din doua monozaharide legate (sucroza, lactoza) și polizaharide, care sunt formate din 3 sau mai multe monozaharide. Glucoza, ca cea găsită în zahărul din sange, este cea mai comună monozaharidă în lanțurile de polizaharide. Fructoza fiind la fel de comună ca și glucoza în unele alimente. Amidonul este o rețea de lanțuri lungi de molecule de glucoză, găsindu-se cu preponderență în cartofi și cereale.

Este adevărat că sucroza, care este un dizaharid ce se gasește în zaharul de bucătărie, poate fi dăunătoare atunci când se consuma izolată. La fel și siropul de porumb, care conține foarte multa fructoză, are foarte multe efecte adverse asupra sănătății. Am putea spune, într-o oarecare măsură, că acest timp de carbohidrați care sunt izolați, sunt carbohidrați răi.

Carbohidrații complecși, formați din rețele de polimeri, au o gamă variată de proprietăți nutriționale, fizice și chimice. În general, aceștia, mai sunt numiti și fibre care, la rândul lor, sunt solubile sau insolubile, având un rol important în digestie. Atunci când carbohidrații, atât cei simpli cât și cei complecși, lucrează împreună, starea de sănătate este îmbunătățită iar nivelele de energie sunt ridicate. Produsele de orgine animală nu conțin carbohidrați complecși (fibre), sigura excepție făcând-o produsele lactate care conțin carbohidrați simpli (lactoza).

Sursă de carbohidrați complecși și simpli.
Sursă de carbohidrați complecși și simpli.

Pentru o viață sănătoasă este recomandat să consumăm alimente care conțin ambele tipuri de carbohidrați.

De aceea este de preferat să consumăm alimentele care conțin, atât carbohidrați simpli cât și complecși. Din grupa acestor alimente fac parte fructele, legumele, leguminoasele și cerealele, toate neprocesate. Putem, într-o oarecare măsură, să-i numim carbohidrați buni. Atunci când aceste alimente nu sunt procesate conținutul de fibre rămâne nealterat. Spre exemplu, atunci când mâncăm un măr, care are un conținut mare de fructoză, aceasta din urmă nu va fi în totalitate absorbită în sânge din cauza carbohidraților complecși. Altfel spus, fibrele din măr absorb o parte din fructoză în procesul de digestie, împiedicând astfel ca în sânge să ajungă o cantitate mare de zahăr.

Carbohidrații sunt importanți pentru a menține homeostaza glicemică și pentru integritatea funcției gastrointestinală. Spre deosebire de consumul mare de grăsimi sau proteine, o dietă bogată în carbohidrați reduce riscul unei persoane de a ajunge obeză. Pentru un stil de viață sănătos, mai mult de 50% din  calorii trebuie sa fie obținute din carbohidrați obtinuți dintr-o gama largă de alimente de orgine vegetală, neprocesate.

Ține la distanță kilogramele și bolile care vin o dată cu ele, prin includerea mai multor alimente organice de origine vegetală neprocesate, în stilul tău de viață. 

SURSE:

Studiul China de T. Colin Campbell

The Low-Carb Fraud de T. Colin Campbell & Howard Jacobson

Mananca pentru a trai de Joel Fuhrman

Verde pentru Viata de Victoria Boutenko

http://www.info-sanatate.ro/articol,40,748,Cifre_ale_obezitatii_in_Romania_si_in_lume.html

http://www.ms.ro/documente/Ghid1_8318_6022.pdf

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e08.htm

 

 

 

DISTRIBUIȚI
Salut! Eu sunt Dan :) Sunt pasionat de bucătăria raw vegană şi vegană, iubesc câinii şi plimbările cu maşina. Din dorinţa de a împărtăşi şi cu tine beneficiile stilului de viaţă vegan am înfiinţat OrganicAvenue.ro. Aceste beneficii se răsfrâng asupra ta dar şi asupra celor apropriaţi ţie, a naturii şi animalelor, indiferent de specie. Sper din toată inima că informaţiile pe care le împart cu tine, prin intermediul OrganicAvenue.ro, să te ajute în schimbarea pe care ţi-o doreşti.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ